Előzmény
2021 júniusában derült ki, hogy a magyar kormány koncessziós eljárásban 35 évre átadná a hazai sztrádahálózat üzemeltetését és a még hiányzó szakaszok építésének finanszírozási terhét a kormányzati szektoron kívül levő piaci szereplő(k)nek. A nyertes 35 évre szerez jogot a már meglévő gyorsforgalmi úthálózat teljes körű karbantartására és a további építésére. Ennek megfelelően az eljárás ezekre a feladatokra terjedt ki.
Ez elképesztő nagy üzlet. Érthetetlen, hogy miért érné meg az adófizetőknek. A kabinet szerint a megalapozó számítások igazolnák azt, hogy megéri az deal, ezeket azonban nem akarja nyilvánosságra hozni. Ez miatt korábban országos tiltakozás és egyben aláírásgyűjtés is elindult az autópálya-koncessziós tender visszavonásáért és a közérdekű adatok ill. a koncesszió kiírását alátámasztó háttérszámítások, a tervek, tanulmányok egyes részleteinek megismerhetőségéért.
Korábban a Nemzeti Koncessziós Iroda (NKI) ugyanis eltitkolta, milyen számítások alapján jutottak arra, hogy 35 évre koncesszióba adják a teljes magyar gyorsforgalmi úthálózatot és emellett a hulladékgazdálkodást is. Ezt az információt korábban közérdekű adatigénylésben próbálta megtudni a Transparency International Magyarország, de miután az NKI elutasította, bírósághoz fordultak. A bíróság úgy döntött, hogy az adatokat nyilvánosságra kell hozni.
Hálózat
– Üzemeltetés és fenntartás: 1044 km szakaszon, koncessziós időszak egészében teljes körű karbantartására és a további építésére
– 2032-ig 317 km új út építése
M1: Bicske Komárom sávbővítés
M7: Székesfehérvár Szabadbattyán Balatonvilágos sávbővítés
M3: Gödöllőt Bagot érintő bővítés
M3: a keleti országhatárig történő meghosszabbítás
M81: Mór Bodajk Székesfehérvár Sárbogárd szakasz M8-ig történő megépítése
– az első tíz év alatt 265 km hosszan sávbővítés
Pénzügyi struktúra
Az autópályaszakaszok, sem az újak, sem a régiek nem kerülnek a koncesszor tulajdonába.
Ezekért rendelkezésre állási díjat fizet az állam, 35 év alatt fizeti ki a teljes összeget. A beruházások megfinanszírozása a koncesszor feladata, vagyis fel kell vennie a hiteleket a saját kockázatára. Az állam nem tart meg karbantartási eszközöket, azokat a koncesszornak adja el, ha az igényt tart rá.
Az állam által a teherforgalom után beszedett útdíjak kell, hogy fedezzék a 35 év alatt a teljes rendelkezésre állási díjat. A gépkocsiktól származó bevételek nem képezik a koncessziós díjat, így az autósok mindezekből azt fogják érzékelni, hogy az autószakaszok minősége jobb lesz, a lakossági díjakról továbbra is a kormány dönt.
A JELENLEGI JOGSZABÁLYOKHOZ KÉPEST NEM LESZ DÍJNÖVEKEDÉS, mivel az csak az éves inflációval engedi megemelni a fizetendő útdíjak mértékét.
Pályázat
Az okokról Rogán Antal Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető miniszter, Biró Marcell, a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatóságának elnöke, valamint Csekő Zsolt, a Nemzeti Koncessziós Iroda elnöke a gyorsforgalmi úthálózatokkal összefüggő koncessziós szerződések témájában tartott sajtótájékoztatón számolt be.
Három éves előkészítés volt a döntés előtt. Ennek fő magyarázó tényezője, hogy az EU-tól erre a célra már nem fog érkezni uniós forrás, 2022 után csak költségvetési vagy más forrásokból lehetséges erre a célra költeni. Közben a kormány útépítési céljai nem változtak, ezért döntöttek a koncessziós megoldás mellett.
Három ajánlattevő volt, sokan érdeklődtek. A Strabag-Colas konzorcium azért esett ki, mert jogi problémájuk akadt, Ausztriában versenyhatósági eljárás indult el. Így két szereplő maradt, vagyis konkrétan két végleges ajánlat érkezett: a Dömper Kft. és a Themis magántőkealap által vezetett koncesszor. Ez utóbbi pályázó nyert.
A közbeszerzési hirdetmény itt olvasható => link
A KONCESSZIÓS DÍJ EGY ÉVRE EGY KILOMÉTERRE VETÍTVE JELENÉRTÉKEN SZÁMÍTVA 95,2 MILLIÓ FORINT.
Későbbiekben felül fogják vizsgálni a meglévő koncessziós szerződéseket is, és újratárgyalásokat kezdeményezhetnek az M5 és M6-os koncessziók magyar állam szempontjából hátrányos tényezői miatt. A Colas és a Strabag korábban sokkal előnyösebb koncessziós szerződést kötöttek a magyar állammal, mint a mostani nyertes, mert mostanra már kiegyenesedtek a feltételek, a verseny csak nagyobb lett azzal, hogy teret kapnak a magyar tulajdonú szereplők.