Kedves Olvasóink!
Sokszor, sokan és nagyon régóta írnak a kalocsai Szentháromság tér ügyes-bajos dolgairól. Hétfőn azonban egy új fejezethez érkeztünk a majd’ évtizedes, vagy inkább talán évtizedes mélységbe süllyedt szappanoperában (nevezzük inkább valóságshow-nak???), és itt most nem a kiásott gödör mélységére gondoltam.
Szerkesztőségünk úgy döntött, hogy megpróbál segíteni, közvetíteni a kialakult helyzet megoldásában. Cikksorozatot indítunk az általunk lehetségesnek vélt alternatívák bemutatásáról, azért, hogy lássuk, és Önök is lássák, hányféle vélemény létezik ennek a mára már szinte legfontosabb politikai és közéleti kérdésnek a megválaszolására. Ezen cikk a sorozat első része.
Merre visz az út?
Először egy kicsit szeretném objektíven, érzelmektől mentesen átgondolni a tényeket. Adott egy tér, közepén egy Európa-szerte is rangos méretű és történelmi jelentőségű székesegyházzal. A tér körül műemléki védettségű, egyedülálló épületek tömkelege sorakozik, mint például a kastély, ami Magyarország második legmagasabb egyházi méltóságának a rezidenciája, a Jószágkormányzóság, amelynek hányattatott sorsa méltatlanul néz vissza történelmére, vagy a Művelődési Ház (könyvtár, főiskola, Nagyszeminárium ahogyan hivatkozhatunk rá), amely csak az elmúlt évtizedekben is fontos kulturális központja volt a városnak. Mind-mind ikonikus jelentőségű, és a város történelmétől elválaszthatatlan fontosságú műemlék. De ide kell még sorolnunk a téren elhelyezkedő Astriceum-ot, vagy a Katona István-házat is.
Ha a mai modern kor emberének szemével nézem, aki elvárná, hogy a város eddigi egyik fő közlekedési útja feltétlenül átjárható legyen, akkor sem kerülhető meg az az álláspont, hogy ezeket az épületeket meg kell őriznünk az utókor számára. Érdekes, és szerintem sokak számára ismeretlen adaléka a történetnek, hogy a Katona István-ház építésekor pont az volt az egyik szempont, hogy a templom mellett ne tudjanak szekerek eljárni, ezzel megóvják a tér nyugalmát.
Hétfőn az egyházmegye vezetője és főépítésze beterjesztették a képviselő testület elé azon javaslatukat, hogy a tér gépkocsival történő átjárhatóságát szeretnék megszüntetni. Az ülésen szinte közfelháborodást váltott ki a kérés, mindenki egyhangúan (!) a tér eredeti időpontban történő visszaadását követelte. Ezt a testület határozatban meg is erősítette. Erről korábban írtunk már egy cikket, nem szeretném megismételni.
Elgondolkodtató azonban, hogy maga a megvalósítás hogyan is nézhet ki. Ugye az már mindenki számára világos, hogy a tér BEFEJEZÉSE még sok-sok hónapot fog igénybe venni. Hiába a megállapodás, hiába bármilyen népharag, csodát sajnos nemigen tudnak tenni (ide most kívánkozna valami közhely, de a téma fontossága miatt eltekintek tőle). Mi lehet a megoldás?
Főépítész asszony szájából elhangzott egy fél mondat, amely arról szólt, hogy a tér ELKÉSZÜLT része alkalmas a közúti forgalom átvezetésére. Ez talán azt jelentheti, hogy az út az év végére át fog menni az elkészült részen? Ha a főutcát egyenesen meghosszabbítjuk, elérhetünk egészen az érseki kastély kerítéséig, majd ott jobbra fordulva (ahol régen is volt egy keskeny út) kijutunk az Asztrik tér útjának a közepére. Ez a katolikus óvoda hátsó sarka, ahol minden reggel leírhatatlan torlódás van az ott lévő oktatási intézményekbe járó ezres nagyságrendű tanuló és óvodás viszonylag egyidejű reggeli érkezése miatt. Biztos, hogy ez a jó megoldás? Szerintem nem. Arról már nem is beszélve, hogy ezzel a tér már használható része is megy a levesbe, hiszen forgalom lesz, autók garmadája fog naponta keresztülhajtani az épületek, szobrok és még ki tudja mi minden közvetlen közelében! A régi szálloda felújítása is komoly fennakadásokba ütközhet emiatt, mert a homlokzattól három méterre közút lesz. Mindez azért, mert ragaszkodunk egy mára már betarthatatlan megállapodáshoz.
Szerintem már mindenki pontosan látja, hogy a megoldás valóban az elkerülő út megépítése lesz, a kérdés csak az, hogy mikor. A tegnapi közmeghallgatáson lakossági kérdésre a polgármester azt mondta, ez legalább két év. Kérdezem én: MIÉRT??? Műszaki ember lévén megnéztem a térképet, műholdképet, és a helyszínt is bejártam, és megállapítottam, hogy mintegy 200 méternyi utat kellene építeni, hogy a Szent István útról el lehessen érni a Kossuth Lajos utcáig. Ez három ingatlan udvarát érintheti, amelyből kettőt (Huber-ház, Katona István-ház) az egyházmegye önkéntesen felajánlott erre a célra. A harmadik a zeneiskola udvarának sarka, ami viszont a városé, és amúgy sem nagyon van használva. Általában üres kerékpártároló, valamint dohányzóhely és kukatároló van ott, ami azért szerintem könnyen kiváltható lenne. Vannak még persze a mindenféle engedélyezési és egyéb bürokratikus eljárások, de könyörgöm, ez a városi- és járási intézményrendszereken múlik, tehát nem hiszem, hogy akár egy-két hét, esetleg egy hónap alatt ne lehetne elintézni. Szerintem itt kellene a testületnek és a polgármesternek határozottnak lennie, és így akár tavasz végére vagy legkésőbb nyárra tudnánk rendesen közlekedni. Szerintem ez a projekt feltétlen elsőbbséget élvez szinte minden más üggyel szemben, mert ez az igazi társadalmi igény. Ha én politikusként a népszerűségem miatt aggódnék, nem biztos, hogy az egyház vezetőjének méltatlan helyzetbe hozását választanám, hanem inkább azt a 200 méter utat építeném meg NAGYON GYORSAN.
Megkérném a város és az egyházmegye vezetőit, hogy gondolkodjanak el ezen a lehetőségen, és higgadtan, közös erővel keressék a MEGOLDÁST.
Az “elkerülő út” nem új ötlet, már Török Gusztáv polgármestersége alatt felvetődött, de akkor (ha jól emlékszem) az Érsekségnek még nem tetszett az elképzelés. Ezt leszámítva az is nehezen képzelhető el, hogy ez a projekt tavasz végére, nyárra eltudna készülni. Nincsenek tervek, és főleg nincs rá pénz, mely minden bizonnyal százmilliókban mérhető. Ezen túl még ott vannak a közművek, a közvilágítási és a közlekedés technikai problémák is.
Ezek ellenére az ötlet jó és vállalható, de mivel ez minimum egy év (ha lesz rá pénz), erről talán a lakosságot is meg kéne kérdezni. Ez a jövőt (és természetesen a teret is) befolyásoló döntést nem lehet halogatni, de siettetni sem.
Erik, fél év alatt az engedélyig sem lehet eljutni, nem beszélve arról, hogy nagy eséllyel rendezési tervet is kell módosítani. De nem is ez a módja egy ilyen horderejű fejlesztésnek, hogy kész tények elé állítva a lakosságot, rohamtempóban átnyomjuk mindenen. Ha az elmúlt 100 évben, amióta autók vannak, jó volt így, akkor még ki fog bírni 2 vagy akár 5-10 évet is az a templomrom az út alatt. Tessék szépen visszaadni a teret a forgalomnak, amint lehet, aztán majd ha egyszer lesz elkerülő út, akkor ki lehet tenni a behajtani tilos kivéve célforgalom táblát!
Nem való a kétsávos út a főtérre, ez bárkinek feltűnhet. A Petőfi út eleje szűk jelenleg, alkalmatlan a kétirányú forgalomra, azt a felajánlott ingatlan kerítése lebontásával szélesíteni lehetne 30 méter hosszan, vagy, az út közvetlenül is indulhatna a Kossuth L. útról. Esetleg ott lehetne körforgalom? Hunyadi út alkalmas a kétirányú közlekedésre tehát a Kossuth L. útról érkező forgalom a Sz. István k. útra a jelenlegi körforgalomtól számított 20 méter távolságra érkezne, és vagy oda (is) lenne a körforgalom építve, vagy nem. Térképen látszik, hogy NEM kell a sarkát a zeneiskolának elvenni, nem is lenne ésszerű. Kis kanyargás az autóval jót tesz az emésztésnek is… Az elkerülő út ésszerűsége nem mehet át más dolgokban, ésszerűtlenségébe. És a megszokás, mondhatni kisgyerekes követelőzés, hogy “miénk a tér” – persze, az csakis az autósoké kell legyen, ki másé(?) – de a sétáló utca részletre, ami e térről kiinduló út egyik szakasza, ugyebár már nem érvényes? Itt miért lehet ismét az ésszerűtlen és teljes mértékű autósforgalmat KIKÖVETELNI? Bezzeg a sétáló utcában amott nagy büszkén a 200 méteren kitiltották az ésszerűen – azaz 5-10km/h sebességgel haladó – kerékpáros forgalmat is, de a főtéren kedvükre mehetnek majd 40-50 km/h autóval az új burkolatokon? Hogy is van ez, teljesen megszűnt Kalocsán az értelem? Ideje lenne az ésszerű érdekeket és a jövő-jelen-múlt értékeit és észérveit is szinkronizálni, nem? Ha az a ROM/lelet egyedülálló, akkor eztán álljon ott továbbra is látogathatón, autózni millió km úthálózat áll rendelkezésre, és afelé 100-200 méter gyaloglás EGÉSZSÉGES, nehogy már emiatt kelljen betemetni, megsemmisíteni, mert a kalocsai lakosok feneke alá nőtt az autójuk? A Pápa javaslata szerint a templomok nemigen látogathatók eztán pénzért, – (eddig volt 40E belépőjegy/év) ez a régészeti részlet lehet térítés köteles a turistáknak, – viszont a TÉRRE is ideje lenne ingyenes WC kiépítése, meg a város több részén a lakosságnak. Kalocsa lakosságáé legyen kellemesen a városuk, és ha még turisták is jönnek, annak bölcs módját kell megteremteni, miképp legyen abból a városnak (és minden lakosának) pénze, – ne csak 1-2 vállalkozónak – de, az ne a 100.- Ft WC használati díj legyen, hanem magvasabb dolgok…. szerintem. Lelkiismeret nélkül kigyilkoltatta a turistákra is hivatkozva Kalocsa jelenlegi kormánypárti vezetése a 70-80%-ban ÉP fákat kétoldalt, azaz 2km hosszan, a Belváros fő útjában, azt lehetett? Nehogy már a turisták, és e tér nyugalma érdekében, és a sétálókért, kerékpárosokért; ne lehetne a forgalmat kicsit odább helyezni?