A mai, örömteli hírek szerint az üzemanyagok kiskereskedelmi ára hosszú idő óta nem tapasztalható mértékűre csökkent. Az ezt kiváltó ok, hogy közel húsz év óta nem látott mértékben zuhant a hét elején az olaj világpiaci ára.
A Kőolaj-exportáló Országok Szervezete, valamint Oroszország és Szaud-Arábia nem tudtak megegyezni a kitermelés csökkentésében. A koronavírus-járvány és a következményeként fellépő világgazdasági visszaesés valamint a még várható, olajkeresletet csökkentő válság előrejelzései ellenére nem csökkentik a nyersolaj kitermelését így a hordónkénti olaj ára 40 USD alá esett vissza és további megegyezés hiányában – szakemberek szerint – még tovább csökkenhet.
Hazai kútjainkon az üzemanyag árak az alábbiak szerint alakulnak:
A 95-ös benzin ára: 318 Ft/liter, míg a gázolaj átlagára: 335 Ft/literre változik.
Az elmúlt napokban többféle piacösztönző hírt is kaptunk, Kínából, USA-ból, Japánból, ennek ellenére – különösen az európai járvány növekedésének hírére – nem várható a nyersolaj keresletének és világpiaci árának jelentős növekedése a következő hónapokban és így várható, hogy a kiskereskedelmi árak a mostani szint körül megnyugszanak.
Amennyiben a következő negyedévben a hordónkénti nyersolajár átlagosan nem haladja meg az 50 USD-t, az további kedvezményt jelent az üzemanyagárból jövedéki adórészt visszaigénylő fuvarozóknak.
A jövedéki adó áron belüli aránya azért változik, mert miközben a többi összetevő mértéke folyamatosan mozog* addig a jövedéki adó fix. Egészen pontosan majdnem fix, 2016-ban ugyanis kétlépcsőssé tették. Az azóta érvényes szabályozás szerint, ha a Brent olaj hordónkénti árfolyama 50 dollár felett van, akkor a benzin adója 120,-, a dízelé 110,25 forint, ha viszont a jegyzés ez alá a szint alá csökken, akkor a benzin adómértéke 5,-, a gázolajé pedig 10,- forinttal nő.
A megnövekedett jövedéki adóból így az eddigi, literenkénti 3.50,- Ft helyett, akár 13.50,- Ft is lehet a visszaigényelhető jövedéki adó literenként, ha ezt a kormány a forintárfolyam változása arányában nem csökkenti.
Tehát tankoljunk és örüljünk ennek a jó hírnek, a koronavírus-járványnak köszönhető, sok rossz mellett. Reménykedjünk, hogy ez az alacsony üzemanyagár, legalább a járvány megszűnéséig kitart.